img-inbound.png
    

Intro til Inbound Marketing

Inbound, bør efter vores mening, være det naturlige valg for b2b virksomheder der endnu ikke har trådt de digitale vande. Det kan give kvalitetstrafik til ens hjemmeside da det man levere af indhold er noget som kunderne søger aktivt efter og det er samtidig målrettet til at svare på deres spørgsmål.

Men inden i begiver jer i kast med det helt store projekt inbound, kan i med fordel læse vores mini kompendium i inbound marketing. Så kan i få en idé hvad det indebærer samt hvad der skal til for at lykkes med denne form for digital markedsføring.

I korte træk handler inbound om fire hovedblokke, tiltrække, konvertere, rådgive og at glæde sine kunder. Men i praksis er der dog en del flere ting at holde styr på under hver hat. Vi har prøvet at give et spiseligt men fyldestgørende billede af hele processen. En ting må vi dog erkende i disse tider, de gamle spilleregler for køb og salg er forældede og dem der først acceptere og adoptere de nye handlemønstre, vil være dem som først vil opnå gevinst ved brug af dem!

Vil du gerne se et par eksempler på hvordan marketing kampagne strategien skal skæres har vi samlet et lille hæfte med 32 virkelig gode eksempler her 

Attract - SEO, Blogging, Social Media, Ads

Skærmbillede 2017-08-17 kl. 14.54.11.png

Det er ikke nok med en masse trafik på din hjemmeside, det bliver nød til at være de rette besøgende. Det bedste er at få fat på leads der ender ud som glade kunder. Det er dog vigtig at finde ud hvem de kvalificerede leads egentlig er og dette gøres bedst gennem en så detaljeret buyer persona som muligt.

Jo mere detaljeret du laver dine buyer personas jo mere vil det hjælpe dig på den langebane. Buyer Personas omfatter kundernes mål, demografi, smerter, glæder, udfordringer, services, produkter samt mere konkret relevant information der kan hjælpe din virksomhed. 

De vigtigste værktøjer til at tiltrække de rette leads i denne fase er:

  • Sider: Optimer din side til at appellere til din ideelle målgruppe med hjælpfuldt indhold der tiltrækker de rigtige besøgende til dine sider.
  • Blogging: At skrive blogindlæg er den bedste måde at tiltrække nye besøgende til din side. Ved at skrive indlæg der har relevans og interesse for dine potentielle kunder der lærer dem noget eller kommer med løsninger på deres problemer.
  • Social Publishing: Gør det muligt for dig at videregive vigtig information på alle dine forskellige sociale medier og kanaler. Derudover har du bedre mulighed for at kommunikere og engagere dig med dine følgere. 
  • SEO: Dette er en af det vigtigste elementer til at tiltrække de rette kunder gennem nøje planlagte søgeord. Du skal omhyggeligt analysere søgeord, oprette indhold optimere dine sider og oprette links vedrørende de ting dine ideelle kunder søger efter.
Download den essentielle On-Page SEO Tjekliste

Convert - Lær dine fremtidige kunder at kende

Skærmbillede 2017-08-17 kl. 14.54.06.png

Når du har tiltrukket besøgende til din side er det tid til at konvertere dem til leads. Dette gøres ved at samle deres kontakt informationer. Informationerne er det mest værdifulde du kan få til at benytte i din markedsføring. 

For at komme i besidelse af denne information er du nød til at tilbyde dine besøgende noget. Dette kunne være i form af ebøger eller andet indhold der kunne have relevans for den besøgende.

Det vigtigste værktøjer i forbindelse med at konvetere besøgende til leads er:

  • Calls-to-Action: Det er her konverteringsprocessen starter. Call-to-Action er links eller knapper der skaber opmærksomhed og opfudre de besøgende til at trykke. Du generere ikke leads hvis du ikke benytter calls-to-action eller de ikke er spændene nok for dine besøgende.
  • Landing pages: Når dine besøgende bliver fanget af dine call-to-actions bliver de sendt videre til en landings side. Det er her hvor tilbudet fra call-to-action bliver opfyldt og hvor du gerne skal få den ønskede information fra de besøgende. Når de udfylder informationen har dit salgsteam mulighed for at starte en kommunikation med dem. 
  • Formular: For at kunne få de besøgende til at blive leads skal de udfylde deres informationer i en form. Derfor er det virkelig afgørende at optimere formularen bedst muligt.
  • Kontakter: Hold overblik over dine leads du har konverteret i en samlet marketing database. Ved at have alle data samlet et sted giver det overblik over hele din situation og hvad du kan gøre i fremtiden. 

Denne konverteringsproces er den vigtigste i inbound markedsføring, det er nemlig her indtægterne skabes. Du kan med fordel holde dig opdateret og blive ved med at analysere din konverteringsprocesser for at forbedre forholdene. Brug din feedback og data bedst muligt til at maksimere dit salg.

Det er vigtigt at have tålmodighed med inbound marketing. Det tager tid at generere de nødvendige leads til din virksomhed. På den lange bane skaber det tilgengæld langt større værdi og et vedvarende flow af nye leads til din virksomhed.

Advise - Intet salg uden rådgivning

Skærmbillede 2017-08-17 kl. 14.54.00.png

Du er på rette vej når du har generede dine ønskede leads nu er det dog vigtigt du formår at gøre dine leads til betalende kunder. Det kan lyde ligetil men hvordan kan du mest effektivt opnå dette? Der er forskellige værktøjer i ingående markedsføring der kan gøre dette:

  • Marketing Automation: Dette involvere at lave email marketing og tilpasse behovende for hver eneste lead. Det betyder hvis en besøgende tidligere har downloader en ebog indenfor et bestemt emne kan du sende noget releteret inhold i mails senere.
  • CRM: Hold et overblik over handler, kontakter og virksomheder du er i forbindelse med. Customer Relationship Management sørger for du har de rigtige oplysninger lige ved hånden og derved bedre kan engagere dig på kværs af dine kanaler.
  • Closed-loop Reporting: Sådan finder du ud af hvilke marketings tiltag der giver de bedste leads. find ud af om dit salgsteam er i stand til at komme i kontakt og lukke handler med de mest værdifulde leads. Integreret med dit CRM system kan du analysere hvordan dit salgs og markedsførings team bedst muligt arbejder sammen.
  • E-Mail: Du har måske formået at få en besøgende til at gennemgå hele konventeringsprocessen fra call-to-action til udfyldse af formularen på ladings siden. Hvad gør du hvis du ikke kan få dem til at blive en betalende kunde? Det kan være effektivt at sende en serie emails med fokus på hvad der kunne være relevant indhold for at opbygge tillid hos dette lead.

En af grundene til at inbound marketing er så effektivt er at når du først har konverteret dine besøgende til leads har du allerede langt mere information på dem. Det er allerede høj kvalitets leads fordi de har vist interesse for din virksomheds tilbud. Derfor ved du også hvordan du bedst skal kommunikere med dem for at forvandle dem til kunder.

Beregn din marketing ROI med denne ebog

Delight - Glæd dine kunder

Skærmbillede 2017-08-17 kl. 14.53.53.png

 

 

 

 

 

 

Inbound marketing handler udelukkende om at lave det bedste indhold tilpasset din personas interesser. Det er ligegyldigt om de så allerede er kunder, besøgende eller leads. Bare fordi at en kunde har betalt en enkelt gang så betyder det ikke du skal glemme at kommunikere med dem.

Tidligere kunder eller at holde på nuværende kunder, er en langt mere effektiv og billigere strategi for din virksomhed til at skabe vækst, kontra dem du skal genere fra bunden. Inbound virksomheder skal fortsætte med at kommunikere og pleje bedst muligt og derved glæde kunden. Der er selvfølgelig også nogle værktøjer du kan benytte i forbindelse med dette:

  • Smart tekst: Giver dig muligheden for at give dine eksisterende kunder skræddersyet indhold tilpasset til deres problemer og interesser. Hjælpe dem med at opnå deres mål og tilbyde nye produkter du kan introducere dem til.
  • Spørgeskema: Er den bedste måde at finde ud af hvad dine brugers behov er. Brug denne feedback fra undersøgelserne til at være sikker på at yde det dine kunder ønsker.
  • Social overvågning: Hold overblik over dine forskellige komunikation på de forskelige sociale medier. Hold øje med dine kunders kommentarer og besvar dem med relevant indhold.
  • Smart Calls-to-Action: Er forskellige tilbud der ændres for at tilbasse hver kunde baseret på buyer persona.

Hvis du yder en høj glæde for kunden både før og efter salg kan det have en stor indflydelse på din virksomhed. Det giver en kæmpe konkurrence fordel for din virksomhed, glade kunder bliver længere, og holder sig mere loyale overfor virksomheden.